Voor niets gaat de zon op

Van de techreuzen Google, Facebook, Microsoft, Apple en Amazon (the Big Five) is bekend dat ze heel veel van ons weten. Die informatie hebben ze verzameld door gratis diensten en apps aan te bieden die we allemaal graag gebruiken omdat ze zo handig zijn. Echter werken die apps meestal alleen maar goed als je ze toegang geeft tot je locatiegegevens, je camera, je foto’s, je microfoon en/of contactpersonen. Op die manier wordt een steeds duidelijker profiel van je opgebouwd, dat bijvoorbeeld gebruikt kan worden voor algoritmes of verkoop.

Met een privacyverklaring van soms meer dan 40 pagina’s niet door te komen tekst word je als gebruiker verleid om akkoord te gaan met de voorwaarden en de toegang tot persoonlijke privacygevoelige gegevens. In plaats van met Euro’s betaal je dus met je privacy. Eventuele twijfels worden weggeredeneerd met: “Ach…. feitelijk heb ik toch niets te verbergen.”

Maar als je iets langer nadenkt en stil staat bij de manier waarop van die gegevens nu al gebruik wordt gemaakt en in de toekomst gebruik zal worden gemaakt, kom je tot een andere conclusie en besef je dat de deal die deze partijen met je hebben gesloten, voor hen zeer lucratief is en voor jou gevolgen kan hebben die je niet kunt overzien. Hoewel het soms lukt om op Europees niveau de macht van deze techreuzen iets af te remmen, is het lastig om de klanten tegen deze organisaties in bescherming te nemen.

Overigens zijn het niet alleen de winstmakende organisaties die de verleiding van het profileren en het toepassen van algoritmes kunnen weerstaan. Dat de gevolgen daarvan dramatisch kunnen zijn weten we van het toeslagen schandaal.

Afbeelding Gerd Altmann